13 September, 2008

Berjimat masa berbelanja.

Hari ini seakan terasa bahang hari raya semakin dekat, mana tidaknya kelmarin disekolah, ada yang bawa kain baju ,ada yang membawa kuih untuk di jual, masa berlalu begitu cepat sekali, sudah 13 hari kita berpuasa, harapan kita semoga ibadah kita tahun ini lebih baik daripada tahun lepas.

Namun apapun yang kita lakukan hendaklah iklas semata-mata kerana Allah, kerana hanya dengan keihklasan sahaja yg akan dipandang Allah SWT. Sebagaimana dalam satu hadits Qudsi kata Allah " puasa adalah untuk Ku dan Akulah yang akan menilainya"

Pusat bandar Parit Buntar juga sebok dengan orang yang membeli belah sejak awal puasa lagi. Tapi bagi saya persiapan awal adalah amat penting, kerana tidak mahu berasak-asak di tempat membeli belah. Persiapan juga sekadar yang perlu sahaja,memandangkan sekarang nilai wang terasa kecil.

Bagi yang berpendapatan rendah lebih terasa lagi apatah lagi jika memiliki anak yang ramai. Anak-anak zaman sekarang mahunya ada semua tanpa mahu bersusah payah. Saya sering menceritakan bagaimana kehidupan susah saya zaman dahulu kepada anak-anak, tapi mereka seolah tidak mengerti kerana lahir saja sudah hidup dalam keadaan senang.

No comments: