24 October, 2008

Kenangan di China.

Petang ini saya berusaha untuk menulis sedikit, minggu ini rasanya biasa saja walaupun suami punya urusan diluar negara, saya yang biasa ditinggalkan bersama anak-anak tidak terasa sangat akan ketiadaannya, namun nostalgia ketika berada di negara China kadang-kadang mengamit untuk pergi bercuti kesana.

Sebelum suami menang dalam pilihan raya ke 12 bulan mac lepas, suami berulang alik ke negara cina sebulan sekali , 2 minggu di malaysia 2 minggu di negara china, semuanya atas mencari rezeki yang halal, saya sudah lali dengan keadaan ini, bak kata pepatah " alah bisa tegal biasa"

Saya anak-beranak amat kagum dengan kemajuan negara China, malah bila tinggal disana ketika cuti hujung tahun dalam masa yang lama dapatlah merasai selok belok kehidupan rakyat China.

Kami menyewa ditingkat 30 di apartmen yang boleh dikatakan elit juga, saya suka dengan sistem keselamatan apartmen tersebut malah kebersihan nya juga dijaga dengan begitu teliti sekali. Setiap 2 hari sekali saya akan kepasar bersama suami dengan membawa troli untuk muatan bahan makanan nanti.

Pertama sekali pasti saya akan ketempat ikan , ikan di market ini amat segar sekali, siap siang lagi, begitu juga kalau membeli sotong, siap dia buangkan yang hitam dan di toreh-toreh , balik cuma kita basuh saja lagi ,sesudah itu ketempat sayur pula, macam-macam jenis sayur yang ada, ada yang tidak ada di Malaysia, saya akan beli untuk merasainya dan yang paling saya suka ketempat buah-buahan segar yang baru datang dari ladang.

Demikian sedikit nostalgia semasa di China suatu masa dulu. Semuga saya dapat menyambungnya jika ada kelapangan.

No comments: